Прийнято в першому читанні закон про запобігання земельному рейдерству

 

22 травня 2018 року Верховною Радою України було прийнято в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні». Новий закон розроблено з метою запобігання корупції та рейдерству в питаннях оренди землі. Законопроектом пропонується комплексне вирішення питання використання масивів земель сільськогосподарського призначення та ряду пов’язаних з цим проблем.

Проектом закону пропонуються наступні положення.

  1. 1. Вирішення проблем колективної власності на землю.

- визнати комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст землі колективної власності тих колективних сільськогосподарських підприємств, які ліквідовані;

- надати можливість загальним зборам членів колективних сільськогосподарських підприємств, паювання земель у яких завершилось, до 2020 року перерозподілити між собою (допаювати) залишок сільськогосподарських угідь та передати землі несільськогосподарського призначення до комунальної власності;

- встановити кінцевий строк виділення в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;

- надати органам місцевого самоврядування право тимчасового розпорядження землями колективної власності шляхом передачі їх в оренду до моменту державної реєстрації права власності на них;

- надати органам місцевого самоврядування з 2020 року право звертатись до суду із заявою про передачу до комунальної власності земельних ділянок колективної власності в порядку визнання майна безхазяйним (із встановленням права власників невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, які з поважних причин пропустили строк виділення їх в натурі (на місцевості), безоплатно одержати земельні ділянки із земель комунальної власності.

  1. 2. Визначення порядку проведення інвентаризації масиву земель Державного земельного кадастру, в процесі якої буде здійснюватися:

- виправлення помилок Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, які розташовані в межах масиву,

- формування земельних ділянок «невитребуваних паїв», земельних ділянок під польовими дорогами,

- внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі масиву земель сільськогосподарського призначення.

  1. 4. Визначення масиву земель сільськогосподарського призначення як об’єкту Державного земельного кадастру.
  2. 5. Встановлення, що земельні ділянки під проектними польовими дорогами передаються в оренду землекористувачу, який використовує земельні ділянки загальною площею 75% від загальної площі масиву. Якщо такий землекористувач відсутній, то такі земельні ділянки передаються в оренду особам, які використовують не менше 25 відсотків масиву.
  3. 6. Встановлення обов’язковості відшкодування витрат на зрошення масиву земель сільськогосподарського призначення землекористувачу, якому належать на праві власності або передані йому в користування (оренда, суборенда, емфітевзис) не менше 75 відсотків площі земельних ділянок, розташованих у масиві.
  4. 7. Надання можливості фізичним та юридичним особам використовувати земельні ділянками під лісосмугами та іншими захисними насадженнями на праві оренди, право на яке буде набуватись без проведення земельних торгів.
  5. 8. Надання права землекористувачу, який використовує земельні ділянки загальною площею 75% від загальної площі масиву, одержувати в оренду інші земельні ділянки масиву за умови надання взамін у суборенду іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві. У разі відмови договір оренди укладається за рішенням суду.
  6. 9. Встановлення порядку встановлення земельних сервітутів для розташування меліоративних систем.

Також при доопрацюванні законопроект було доповнено новими  положеннями, зокрема:

закріплено правило, за яким умови договорів суборенди, що укладаються при обміні правами користування земельними ділянками, мають бути не гіршими, ніж умови договорів оренди;

встановлена обов’язковість оновлення нормативної грошової оцінки землі при проведенні інвентаризації масиву земель с/г призначення з передачею повноважень щодо її затвердження сільським, селищним, міським радам;

проведено чітке розмежування правового статусу земель під польовими дорогами, всередині масиву земель сільськогосподарського призначення та польовими дорогами, які обмежують самі масиви. При цьому встановлено, що  можуть бути передані в оренду тим, хто використовує земельні ділянки масиву, виключно ті польові дороги, що перебувають всередині масиву, польові дороги, які обмежують його залишаються землями загального користування;

виключено можливість зміни площі земельних ділянок при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення;

встановлено на законодавчому рівні правовий статус земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами як земель сільськогосподарського призначення. При цьому передбачена можливість передачі земельних ділянок під ними у користування фізичним та юридичним особам за умови збереження, відновлення та утримання насаджень.

На думку фахівців ухвалення даного проекту закону дозволить створити ефективний механізм використання масивів земель сільськогосподарського призначення з метою запобігання рейдерству та стимулювання зрошення, а також вирішення проблеми використання земель колективної власності на землю.


Електронний суд запрацював у тестовому режимі. За повідомленням прес-служби ДСА України з 22.12.2018 року у всіх місцевих та апеляційних су...
  22 травня 2018 року Верховною Радою України було прийнято в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до деяких закон...
У верховній Раді України 05 квітня 2018 року зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо дозвол...
Все ширшими і більш відкритими для українців щороку стають кордони і можливості для відвідування різних країн світу. Не відстає і Україна у ...